Blog

18. mei, 2020

Hoe kalmeer je je mind

We hebben gedurende dag veel gedachtes, gevoelens en overtuigingen. Wie zou je zijn als je deze allemaal los zou kunnen laten? Wie is dan de waarnemer van je leven? Hoe zou je je dan voelen, bewegen en zijn?

Naar schattingen hebben we veertig- tot zestigduizend gedachten per dag, meer dan 3000 gedachten per ‘wakker’ uur. Zo’n 52 gedachten per minuut, en dus bijna 1 gedachte per seconde. Maar liefst 95% van die gedachten herhalen zich en 75% zijn negatief.  

Ben je je gedachten?

We voelen ons zo verbonden met ons denken, dat wij geneigd zijn te denken dat wij onze gedachten zijn. Het lijkt vanzelfsprekend: “Ik denk, dus ik ben”.

Je bent niet je gedachten, maar je hebt gedachten. Ook zo met gevoelens; je hebt gevoelens, maar je bent ze niet. Je neemt ze waar.

Hoe hebben gedachten invloed op je gevoel?

Gedachten zijn geen feiten. Ze hebben niets met de werkelijkheid te maken en misleiden ons. Ondanks dat hebben ze veel invloed op onze emotionele huishouding.

Op de afbeelding zie je wat er gebeurt. De twee poppetjes zien hetzelfde, maar denken iets anders. Het gevolg is dat ze zich anders voelen.

                                 Jouw gedachten bepalen dus hoe je je voelt!

 

 Hoe onderbreek je de stroom van gedachten?

Jouw gedachten stroom kun je onderbreken. Hoe je dat doet, leg ik je uit met de metafoor van de wolken en de zon. 

Wolken staan voor gedachten en blokkeren de zon, je ware ik. De zon straalt altijd, helder en krachtig. De zon wordt niet beïnvloed door de wolken. De mens staat op de aarde en als er wolken zijn, dan zien we de zon niet. We zien niet helder, het wordt wat donkerder.

Onderstaande oefening helpt je de wolken te laten verdwijnen. Je onderbreekt hiermee jouw continue gedachtestroom. Je voelt je al snel helderder en meer wakker.  

Wat levert het je op?

Het is  simpel, verruimend en effectief!!

 

Oefening

De oefening duurt 2 tot 5 sec. Haal diep adem in en helemaal uit, doe dit drie keer, heel bewust. Als je inademt, verzamel je al je gedachtes, emoties, overtuigingen en blaas dit uit. Herhaal de oefening 12x per dag.

Geef je over aan je gedachtes en emoties geef ze terug aan waar ze vandaar komen. Laat het even los. Merk op dat er een onderbreking in de gedachte stroom ontstaat, een moment van openheid. Alsof er een gat door de wolken komt en je een glimp opvangt van de wijde open lucht, je natuurlijk staat van zijn voorbij je denkende mind.

Rust je aandacht op aandacht zelf. Als dit je alleen lukt voor een seconde is dat oké. Start met die seconde en herhaal die seconde. Waarin je gedachte onderbreekt en je aandacht zelf herkent. Het feit dat je bewust bent en bestaat. Het is als de lucht zichzelf herkent in plaats van te gefocust te zijn op de objecten, de wolken.

Beweeg je aandacht weg van de objecten naar aandacht zelf. Een klein momentje van thuiskomen, even terug bij je ware ik.

 

Veel succes!!

Liefs Pien

 

 

 

 

 

 

 

11. mei, 2020

Het gedrag van je kind

heeft een reden!

Achter elk gedrag van een kind ligt een behoefte.  Het gedrag wat we zien is als een topje van een ijsberg. Onder het water ligt het grootste gedeelte van de ijsberg. We zouden onze aandacht moeten verschuiven om op behoeftes van kinderen te reageren, in plaats van te reageren op hun gedrag.

Een voorbeeld, een kind smijt woedend een kopje tegen de muur. Dan kunnen we gelijk reageren: “doe normaal, ga nu onmiddellijk naar je kamer” of je kunt je afvragen wat er toe geleid heeft dat hij/ zij dit gedrag laat zien. Door naar de onderkant van de ijsberg te gaan en het kind hierin mee te nemen leer je de reden van het getoonde gedrag en de achterliggende behoefte.

Praktisch in dit voorbeeld is het belangrijk om zelf als ouder rustig te blijven. Haal diep adem en zeg tegen jezelf: “… oke…. Waar heeft het kind behoefte aan, waar loopt het tegen aan?” Als jezelf niet rustig kunt zijn, kom er dan later op terug.

Door onderstaande stappen te doorlopen creëren we een groter bewustzijn en uiteindelijk meer rust en harmonie.

 

Creëer meer rust en harmonie

Stappenplan wanneer een kind boos is 

  1. Zorg dat jezelf rustig bent – haal diep adem.
  2. Benoem wat je ziet – wat zichtbaar is: “Ik zie dat je een kopje tegen de muur gooit.”
  3. Benoem wat je denkt hoe hij/ zij voelt – wat niet direct zichtbaar is: “volgens mij ben je echt heel boos of gefrustreerd.”
  4. Luister, wees aanwezig. Hoe voelt je kind zich nu?
  5. Waar heeft het kind eigenlijk behoefte aan?
  6. Praat over jouw gevoelens en behoeftes, wat het met jou doet.
  7. Zeker interessant om ook even de koppeling naar jezelf te maken. Wat is het in mij wat er nu geraakt wordt en nog aandacht behoeft?

Bij stap drie spreek je eigenlijk het onbewuste van het kind aan. Doordat het kind nu kan aangeven: “ja ik ben echt woedend”,  wordt het gezien en zakt de energie al iets. Luister en blijf aanwezig, wees nieuwsgierig wat het gedrag veroorzaakt heeft. Welke processen hebben zich bij je kind afgespeeld waardoor hij tot deze wanhoopsdaad kwam? Hou in je achterhoofd dat kinderen jou niet kwaad willen doen of het bloed onder je nagels vandaan willen halen.

 

Oefening:

Bedenk voor jezelf een situatie en beantwoord de volgende vragen om meer bewust te worden en inzicht te krijgen.

  1. 1.      Schrijf hieronder een situatie waarin je kind heel boos werd. Wat gebeurde er, welk tijdstip speelde het zich af, wie waren erbij betrokken, hoe liep het af?

 

  1. 2.      Waar denk je dat je kind vooral behoefte aan heeft – als hij dit gedrag vertoont?

Denk aan woorden als: veiligheid, grenzen, rust, afwisseling, bevestiging, aandacht….

 

  1. 3.      Op welke manieren kun jij meer gehoor geven aan deze behoefte?

 

Wat werkt eigenlijk al wel bij je kind?

  1. 4.      Wanneer laat je kind dit gedrag al wél zien? Bij wie, op welke tijdstippen, in wat voor situaties…?

 

Waar heeft iedereen behoefte aan?

 Drie dingen die elk kind, elk mens wil weten

  1. Word ik gezien?
  2. Ben ik waardig?
  3. Doe ik er toe, maak ik een impact?

 Het is belangrijk om te weten dat kinderen elke dag behoefte hebben aan aandacht en autonomie.

Stel je voor dat dit twee emmers zijn. Die elke dag gevuld moeten worden.

 

De emmer van aandacht

Wat zou hierin kunnen?

  • lichaamscontact; een knuffel, kus, massage
  • dienstbaarheid; helpen met iets
  • positieve woorden; complimenten, ‘groene woorden’
  • tijd en aandacht; luisteren, aanwezigheid, een spelletje samen doen
  • cadeaus; verwennen, iets verrassend geven

 

De emmer van autonomie

Eigen zeggenschap over je leven. Wat zou in deze emmer kunnen?

  • zelf keuzes maken
  • zelf dingen doen en bepalen

Mensen worden geboren met een vrije wil! Het is de keuze van het kind om te luisteren. Soms frustrerend want jij bent de ouder, jij bent degene die macht heeft. Het kind vecht terug als het geen eigen controle heeft. Het kind luistert niet naar je en wij worden boos, geven straffen en veroorzaken hierdoor pijn, schaamte en schuld.

Dit kunnen we ook anders doen, door het aanleren van bepaalde communicatie technieken, waarin we de kinderen kunnen laten voelen dat ze wel controle hebben en toch leren wat de consequenties zijn van bepaald gedrag. Door de kinderen een keuze te geven en autonomie.

Een voorbeeld, een kind wil zijn tanden niet poetsen. “Als jij je tanden niet wilt poetsen, dan zullen we je eetpratroon moeten aanpassen, geen suikers! Kies maar.”  - Je geeft je kind nu een keuze, de consequentie is gerelateerd aan het gedrag - 

Nog een voorbeeld, nu hoe het niet moet en wel kan; over de bekende schermpjes die ze liever niet uitzetten. “Als je je computer nu niet uitzet dan…. Mag je niet naar het feestje morgen.” - Dat is niet eerlijk, de consequentie heeft niks te maken het gedrag.

 => Wel …… “Dan neem ik het voorrecht wat je hebt om te mogen gamen morgen af. Hopelijk kun je de volgende keer een betere keuze maken.”

Kinderen hoeven de consequenties niet leuk te vinden.

Ik hoop dat je wat meer inzicht hebt gekregen. Mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben. Hoor ik het heel graag!

Liefs Pien

 

1. apr, 2020

Hoe voed jij je kinderen op? Meer als een timmerman of als een tuinman?

Je kunt een ouder zijn zoals een timmerman. Hij heeft een tekening hoe de stoel moet worden. Met vakmanschap en precisie gaat hij aan het werk. Zaagt, timmert, schuurt er af wat er niet bij hoort en uiteindelijk is het “de prachtige stoel” die hij in gedachte had, met zorg en liefde gemaakt.

Er zijn maar genoeg ouders, die onbewust net zoals de timmerman aan de gang zijn met hun kinderen. Een ideaal plaatje in je hoofd van wat JIJ belangrijk vindt. Je kind moet goed zijn best doen op school, er uithalen wat er in zit en het liefst nog een beetje meer zodat hij naar een goede school kan, want als hij een goede opleiding heeft, krijgt hij een goede baan en dan…. “ligt het geluk voor rapen?” Oe en nu ligt er dan een extra last op je schouders, want jij moet het niveau van school omhoog houden. En als je zoveel verwachtingen hebt van je kinderen… en je kinderen kunnen niet aan die verwachtingen voldoen…. Wat gebeurt er dan? Ben je teleur gesteld, heb je gefaald als ouder, ben je gefrustreerd?

Het kan ook anders…!

Je kunt je kinderen ook opvoeden als een tuinman. De tuinman die goed voor zijn tuin en planten zorgt. Een tuinman, plant een zaadje in de grond. Hij zorgt ervoor dat het zaadje goede grond heeft, de ruimte heeft om te kunnen groeien, genoeg zonlicht ontvangt en voldoende voeding en water. Zodat het zaadje kan ontkiemen en groeien in volle potentie. De tuinman is ook waakzaam dat het plantje niet wordt platgetrapt. De tuinman laat het zaadje groeien en neemt waar hoe het groeit. Hij creëert de bloem niet, maar schept veiligheid om het te laten worden wat er inzit.

Het zaadje, waar alles al in zit en de tuinman het mag begeleiden zodat het in al zijn glorie en potentie kan groeien.

Dan mogen kinderen zijn wie ze zijn, zijn wij nieuwsgierig wie ze eigenlijk echt zijn en wat er in hun zit. Beschermen we onze kinderen tegen vijanden die ze zelf niet aan kunnen, maar laten we ze ook zelf ontdekken en fouten maken. Het is hun pad. Kunnen we ze het vertrouwen geven, hun meer bewonderen om wie ze zijn en wat ze willen laten zien. Het “zaadje” je kind elke dag voldoende liefde geven, elke dag naar hen luisteren en hun zien. Wat voor een prachtige bloem ontkiemt zich dan?

Je kunt kiezen hoe je je kinderen wilt opvoeden. Elke dag weer een nieuwe intentie hebben hoe je het wilt doen. En ja ook wij maken fouten en hebben soms geen geduld of verwachten toch te veel.

Mocht je hier meer inzicht in willen krijgen en een steuntje in de rug, praktische tips, handvatten zodat je verder op weg kunt! Neem gerust contact op!

27. mrt, 2020

Wat wordt er nu verwacht van jou als ouder? Wat verwacht je van jezelf? Wat wordt er door de maatschappij verwacht? Zeker nu met de kinderen thuis, met schoolwerk en zelf thuiswerken of ook nog extra voor andere zorgen, naast je dagelijkse bezigheden.

Ben jij je bewust van jezelf, je reacties, patronen, je gedachtes en gedrag? Hoe hou jij jou energie peil omhoog terwijl je alle ballen in de lucht houd?

….wat heb jij nodig als ouder en als jezelf?

Rol als kind en wat heeft je kind nodig?

De rol als kind, is om kind te zijn. Spelend en onderzoekend de wereld gaan ontdekken. Grenzen opzoeken en soms er overheen. Leren van dingen die niet werken en heerlijk Zijn. Gewoon in het nu!

Vies worden, vallen, verdrietig zijn, heel hard huilen om vervolgens weer lachend verder te gaan.  

Maar wat is het toch met die kinderen die vervelend zijn, onredelijk boos worden, jou uitdagen en het bloed onder je nagels vandaan halen. Die irritante snot jong!?

Tja….. waarom doen kinderen dat? Zou het iets te maken kunnen hebben met jou? Jou verwachtingen, jou oude pijnen, hoe jij reageert en hoe aanwezig je bent?

Het is erg mooi om te zien, dat kinderen onbewust ons een spiegel voorhouden. Ze laten aan ons zien waar wij mee aan de slag moeten.

Soms hebben we zelf onbewust zulke verankerende overtuigingen, dat we zelf eigenlijk niet in de gaten hebben wat er nu gebeurt.  We hobbelen maar verder met de oogkleppen op en hebben er wel last van als we tegen dingen aanbotsen, krijgen blauwe plekken maar gaan maar door.

Het kan echt anders!!! Kom tot rust, word je bewust.

Heel graag help ik je om hier meer inzicht in te krijgen. Wat gebeurt erbij jullie in het gezin en bij jou…  neem gerust contact!

27. mrt, 2020

Tijdens deze onzekere tijd waarin veel van ons wordt verwacht en we soms overweldigd worden. Hoe kun je dan alsnog ervoor zorgen dat je een lieve ouder bent, die je graag wilt zijn?

Het is belangrijk dat je weet wat je voelt en of het nu overweldigend is, boos, verdriet, behoefte om controle te hebben, angst ect….. Het is oke, laat het er zijn, geef het ruimte.
Vraag je af wat is nu wezenlijk van belang? Wat leef jij hierin voor? Mogen alle emoties er zijn? Van jezelf en van je kind?

Een angst van ouders die ik afgelopen tijd hoorde is dat je kind achter gaat lopen. Maar hoe kan je kind achterlopen op zijn eigen ontwikkeling? Je kind leert nu hele andere dingen! Laat “de bloem” maar groeien nu in andere “weers-” omstandigheden.

En belangrijker nog. Wat doe jij om jezelf op te laden in deze tijden? Hoe pak je de ruimte in de hectiek van een vol huis, werk ect?

Zelfzorg is essentieel in het zorgen voor de ander. Het is als het zuurstofmasker in het vliegtuig. Eerst moet je die bij jezelf opzetten alvorens je een ander kan helpen.

“Self-care is giving the world the best of you,
instead of what’s left of you”
 - Katie Reed -

Ga voor jezelf dus na wat jij nodig hebt om jezelf op te laden. Voor mij is het sporten in de natuur, mediteren en gedurende dag even bewust ademen halen. Bewust dingen zien en voelen en genieten van de zon.

Je geeft het goede voorbeeld om goed voor jezelf te zorgen. Om je eigen batterij opgeladen te houden. Als jij je energiek voelt, kun je ook meer geven. Niks egoïstisch aan!!

Vele ochtenden loop ik nu een rondje hard en gaan de kinderen mee op de skeelers en step samen met de hond. Heerlijk even bewegen en buiten zijn voor ons een super start van de dag. Maar misschien is het voor jou wel om een boekje te lezen, te koken of te knutselen.

Maak er tijd voor om je eigen batterij op te laden. Gun het jezelf! Maak ook aan je kinderen en partner duidelijk dat jij dit nodig hebt. Als je jezelf op de tweede of zelfs laatste plek zet, raakt je batterij snel leeg en worden we vervolgens boos op de ander, moe en gefrustreerd. Als je het moeilijk vind om dit voor jezelf te doen, doe het dan om aan de behoefte te voldoen om een evenwichtige ouder te zijn die in het NU aanwezig is en volledige verbinding kan maken met je kind! Leef het goede voorbeeld!