18. mei, 2020

Je bent niet je gedachten, je hebt ze!

Hoe kalmeer je je mind

We hebben gedurende dag veel gedachtes, gevoelens en overtuigingen. Wie zou je zijn als je deze allemaal los zou kunnen laten? Wie is dan de waarnemer van je leven? Hoe zou je je dan voelen, bewegen en zijn?

Naar schattingen hebben we veertig- tot zestigduizend gedachten per dag, meer dan 3000 gedachten per ‘wakker’ uur. Zo’n 52 gedachten per minuut, en dus bijna 1 gedachte per seconde. Maar liefst 95% van die gedachten herhalen zich en 75% zijn negatief.  

Ben je je gedachten?

We voelen ons zo verbonden met ons denken, dat wij geneigd zijn te denken dat wij onze gedachten zijn. Het lijkt vanzelfsprekend: “Ik denk, dus ik ben”.

Je bent niet je gedachten, maar je hebt gedachten. Ook zo met gevoelens; je hebt gevoelens, maar je bent ze niet. Je neemt ze waar.

Hoe hebben gedachten invloed op je gevoel?

Gedachten zijn geen feiten. Ze hebben niets met de werkelijkheid te maken en misleiden ons. Ondanks dat hebben ze veel invloed op onze emotionele huishouding.

Op de afbeelding zie je wat er gebeurt. De twee poppetjes zien hetzelfde, maar denken iets anders. Het gevolg is dat ze zich anders voelen.

                                 Jouw gedachten bepalen dus hoe je je voelt!

 

 Hoe onderbreek je de stroom van gedachten?

Jouw gedachten stroom kun je onderbreken. Hoe je dat doet, leg ik je uit met de metafoor van de wolken en de zon. 

Wolken staan voor gedachten en blokkeren de zon, je ware ik. De zon straalt altijd, helder en krachtig. De zon wordt niet beïnvloed door de wolken. De mens staat op de aarde en als er wolken zijn, dan zien we de zon niet. We zien niet helder, het wordt wat donkerder.

Onderstaande oefening helpt je de wolken te laten verdwijnen. Je onderbreekt hiermee jouw continue gedachtestroom. Je voelt je al snel helderder en meer wakker.  

Wat levert het je op?

Het is  simpel, verruimend en effectief!!

 

Oefening

De oefening duurt 2 tot 5 sec. Haal diep adem in en helemaal uit, doe dit drie keer, heel bewust. Als je inademt, verzamel je al je gedachtes, emoties, overtuigingen en blaas dit uit. Herhaal de oefening 12x per dag.

Geef je over aan je gedachtes en emoties geef ze terug aan waar ze vandaar komen. Laat het even los. Merk op dat er een onderbreking in de gedachte stroom ontstaat, een moment van openheid. Alsof er een gat door de wolken komt en je een glimp opvangt van de wijde open lucht, je natuurlijk staat van zijn voorbij je denkende mind.

Rust je aandacht op aandacht zelf. Als dit je alleen lukt voor een seconde is dat oké. Start met die seconde en herhaal die seconde. Waarin je gedachte onderbreekt en je aandacht zelf herkent. Het feit dat je bewust bent en bestaat. Het is als de lucht zichzelf herkent in plaats van te gefocust te zijn op de objecten, de wolken.

Beweeg je aandacht weg van de objecten naar aandacht zelf. Een klein momentje van thuiskomen, even terug bij je ware ik.

 

Veel succes!!

Liefs Pien