Yoga betekent niets anders dan; verbinding en eenheid. 

Toen ik jaren geleden begon met yoga voelde ik me steeds fijner. Het bewust worden van je lichaam, soepeler worden en sterker, maar er gebeurde nog iets wonderlijks, ik ontdekte dat er diep in mij een plek is waar er altijd rust is, geen emoties, geen gedachtes, geen problemen maar een intens gevoel van vertrouwen, liefde en oneidig weten. Een plek waar we allemaal naar toe kunnen gaan met onbegrensde mogelijkheden.

Tijdens mijn lessen neem ik je mee naar deze plek. Door eerst je lichaam en ademhaling bewust te voelen en de energie in je lichaam te laten stromen. 

De lessen zijn voornamelijk gebaseerd op easy flow en pralaya. Daarnaast geef ik ook les aan tieners en kinderen. Ook geef ik ouder - kind yoga en buikyoga. De kinderyoga en ouder- kind lessen zijn speels opgezet. De buikyoga is zeer effectief, de kinderen en ouders leren en ervaren wat ze kunnen doen tegen buikpijn.

Het zijn geen standaart lessen, ik stem ze altijd af op de groep die voor me zit.

Meer informatie vind je op de subpagina's. Hieronder kort enkele vormen van yoga toegelicht.

 

Power Yoga 

Power Yoga is een moderne westerse variant van Hatha yoga die kracht, uithoudingsvermogen en balans vraagt. 

Power Yoga is een combinatie van Ashtange Vinyasa Yoga en Iyengar Yoga, ook wel Vinyasa Yoga genoemd.

Power Yoga bestaat uit dynamische en krachtige yoga-oefeningen. Het is een samenspel van souplesse, kracht, concentratie en meditatie. De houdingen worden in een vrij hoog tempo achter elkaar in series uitgevoerd en gesynchroniseerd met een diepe en ontspannen ademhaling. Doordat power yoga zoveel energie in je lichaam losmaakt, heeft het een reinigende en helende werking op lichaam en geest.

Behalve je spieren en pezen train je ook je organen en zelfs je huid; je krijgt een betere houding en een sterke uitstraling en door de diepe ademhaling kom je in een ontspannen en meditatieve toestand. 

Yoga Flow

Yoga Flow is een 'zachtere' vorm van Power Yoga. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van de speciale ademtechniek, maar met minder zonnegroeten en minder vinjasa's.

Hierbij worden meer opties gegeven om de oefeningen op een minder intensieve manier uit te voeren.

Easy Flow Yoga

Easy Flow Yoga... Een rustigere les dan Yoga Flow. 'Zachtere' houdingen, die minder fysieke kracht vereisen. We leggen meer nadruk op de ademhaling, meditatie en yin yoga houdingen. 

Een prima les om lekker te ontspannen... Een trager tempo... verbeter je flexibiliteit en laat los.

Yin Yoga

Yin Yoga is een yogavorm die zich focust op het mobieler maken van de gewrichten vooral rond het heupgebied, het bekken en de onderrug.

Yin is dé zachte aanvulling de meer ‘Yang’ stijlen van yoga zoals Ashtanga en Power Yoga. Bij Power Yoga richt je je op het sterker én langer maken van spieren, bij Yin Yoga richt je je op het mobieler maken van je gewrichten.

Doordat je lang in dezelfde houding blijft (tussen de 2 en 5 minuten) wordt het bindweefsel opgerekt en ontstaat er meer mobiliteit in je gewrichten. De houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend.

Als je je spieren zoveel mogelijk probeert te ontspannen, is het een kwestie van overgave zodat alles in je steeds iets kalmer wordt. Doordat je lang in de houdingen blijft heb je de tijd om je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten. Yin is geen restorative yoga maar de houdingen hebben wel een zeer kalmerend, meditatief effect op lichaam en geest.

Pralaya Yoga

Pralaya Yoga is ontwikkeld door Robert Boustany. Deze vorm van yoga is gericht op het ontwikkelen van functionele kracht en spierbalans. Een effectieve manier om je flexibiliteit te vergroten, de levensduur van je gewrichten te verlengen en blessures te voorkomen en/of verhelpen.

Bij regelmatige beoefening van Pralaya Yoga verbetert je algehele energieniveau. We noemen het ook wel eens yoga voor Westerse mensen, omdat het niet zoals traditionele yoga gericht is op het strekken van stijve spieren, maar op het versterken van 'zwakke' spieren.

Pralaya lessen zijn geschikt voor iedereen, omdat je houdingen op verschillende niveaus kunt uitvoeren. Het zijn over het algemeen intensieve lessen, want we werken veel met de 'vergeten spiergroepen' en die voel je de dag erna wel! Omdat je het beste effect bereikt door de juiste uitvoering van de houdingen, geven we veel uitleg tijdens de les.

 

Tieneryoga

Tijdens de tieneryogalessen starten we met een kringgesprek, waar we een thema bespreken of issues uit jullie dagelijkse leven. Daarna combineren we yogahoudingen, ademhalingsoefeningen, ontspanning, mindfulness, massage en meditatie.