13. dec, 2017

 

 

 

Luisteren en serieus nemen

Als kinderen met een verhaal thuis komen, luister naar wat ze te zeggen hebben en neem ze serieus. 

vb. stel je voor je zoon komt uit school met het volgende verhaal ;"het was echt de allerstomste dag ooit, op het schoolplein trapte jantje kei hard expres een bal tegen me aan. Ik haat Jantje"

Je kunt deels herhalen wat ze zeggen, pak de feitelijke omschrijvende taal eruit en geef blijk wat het met je kind doet. 

"Dus je was op het schoolplein en Jantje trapte heel hard de bal tegen je aan, dat deed zeker wel pijn" Je kind voelt nu zich gehoord en uitgenodigd om verder te praten en daarna ook naar jou te luistern.

Als je direct zou zeggen; "nou Pietje overdrijf je nu niet een beetje" of "dat deed Jantje vast niet expres" Je bagataliseerd wat er gebeurt is en dan voelen kinderen zich niet gehoord en blijven in in hun boosheid hangen. 

Beschrijf wat je ziet of beschrijf het probleem. 

Gebruik omschrijvende taal, dat haalt de angel uit de wijzende vinger en beschuldiging en het helpt om vervolgens te concentreren op wat de actie erna is. 

"er is melk gemorst, we hebben een doekje nodig"

Plak er nu eens je of jij ervoor: "jij hebt melk gemost"  veel mensen voelen dat er dan een schuldgevoel wordt gecreerd. Als we de gebeurtenis omschrijven ipv wat je of jij hebt gedaan dan maken we het makkelijk voor het kind om te kijken wat het probleem is en wat er gedaan kan worden. 

Spreek met groende woorden

Je kent het wel, "Je mag niet op de i-pad. Je moet je tanden poetsen", of "Je hebt 4 fout gemaakt bij je toets".  

De woorden die rood gekleurd zijn komen vaak wat vervelend over voor mensen. 

 Hierboven zie je een T-splitsing.

Als je op zo'n T-splitsing rijdt, kun je A, links af of je kunt B, rechts af.

Stel je eens voor als je links af slaat en je weet dat je dan bij de Efteling aankomt. Dan is het best gek om te zeggen "Ik ga niet naar rechts" .

Als iemand zegt: "Ik wil niet dat je daar aankomt", dan wil degene die dat zegt, wel iets. 

Als ik zeg wat ik wel, wil, denk, hoop of voel dan begrijpen mensen dat beter en het mooie is dat het nog vriendelijker klinkt ook.

Wat klinkt fijner in jou oren?   "Je hebt 2 fout", of "Je hebt 8 goed"

 

Een lijstje met rode en groene woorden.

Niet                                Wel

Nooit                              Ooit

Iedereen                         Sommigen

Fout                                Goed

Moeten                            Willen

Altijd                               Soms

 

Één van de redenen waarom je sommige mensen leuker vindt dan de andere is omdat deze mensen meer (groene) woorden gebruiken als ze tegen je praten. Als mensen groene woorden gebruiken of horen, dan voelen ze zich fijner, blijer en lekkerder. 

Tips:

1. Als iemand tegen je zegt, "Ik wil niet dat je dat doet", vraag dan wat je wel wilt.

2. Als iemand zegt: "Ik denk niet dat.....", Vraag dan eens: "Wat denk je wel?".

3. Probeer zelf met groene woorden te praten. "ik wil dat je nu je tanden gaat poetsen"  

4. Probeer het gewenste gedrag te benoemen  "als we aan het eten zijn, blijven we aan tafel zitten"

 

Bronvermelding: geïnspireerd door 'Leefboek voor kinderen' & "how2Tolk2kids", 

 

11. apr, 2016

Is het alleen maar onmacht en negatief als je boosheid of woede ervaart? Of zit er ook een positieve kant aan? En hoe kunnen we grip krijgen op onze boosheid?

 

 

Woede en boosheid horen bij het dagelijks leven. Het zijn natuurlijke menselijke reacties op allerlei soorten bedreigingen, pijn of verlies. Door woede of boosheid worden we ons bewust van belangrijke dingen in onszelf, in relaties en in de wereld in het algemeen waarin we ons moeten verdiepen, en waar we misschien iets aan moeten doen om ons te kunnen ontwikkelen en meer voldoening uit het leven te halen. Woede en boosheid zijn gezonde emoties, die ons  helpen onze mond open te doen als wijzelf of anderen onrechtvaardig worden behandeld, en ons motiveren, energie geven en beschermen. Dat is de positieve kant van het verhaal.

Maar woede en boosheid kunnen ook tot agressie en geweld leiden, hetzij naar buiten op anderen gericht, hetzij naar binnen op onszelf gericht. Dat heeft gevolgen voor jezelf,  relaties, gezinnen en de samenleving, en die zijn meestal negatief, met moord en zelfdoding als dieptepunt.  Het is niet eenvoudig om dit soort patronen te doorbreken en een eind te maken, maar het kan zeker wel!!

Door woede of boosheid worden we bewust van belangrijk dingen in onszelf, maar dan moeten we wel hier goed naar kijken. Je bewust zijn, waarom je boos wordt. Wat is er in jou wat wordt geraakt, waarom je boos wordt…  Als je hier stil bij staat en aandacht geeft, kun je groeien en haal je meer voldoening uit je leven.

Maar als je de woede, boosheid niet in de hand hebt dan kan het vergaande gevolgen hebben voor jezelf en voor anderen. Het is belangrijk dat je een manier vindt om de woede en boosheid op een juiste manier te uiten.  

Het is ook belangrijk om te weten dat het enige wat je boos maakt JIJ bent.

Het is niet wat er gebeurt dat je kwaad maakt, maar wat je denkt over wat er gebeurt dat bepaalt hoe je je voelt. Je hebt een emotie en je gedachte die je er over hebt bepaald uiteindelijk hoe je je voelt.  Een voorbeeld ter verduidelijking. Je loopt met je zoontje op het voetbalveld en je krijgt van schuin achter heel hard een voetbal tegen je hoofd. Je draait je om je roept direct… he sukkel kijk toch eens uit. Stop… wat gebeurt hier…. Je krijgt onverwacht een bal tegen je hoofd en dat doet pijn, de emotie die het bij je oproept is boosheid en dit uit je direct door te gaan schreeuwen en de ander de schuld te geven, hij keek niet uit. Wat ook zou kunnen bij dezelfde situatie en emotie.  De bal komt tegen je hoofd, het doet pijn, de emotie die geactiveerd wordt is boosheid, je haalt diep adem en denkt dan…. Dat zou dat jongetje wel per ongelijk hebben gedaan, je pakt de bal en gooit hem terug.

De wijsheid en groei zit in de ruimte tussen een prikkel en de reactie hierop.

We kunnen vaardigheden leren om boosheid en woede de baas te worden – rustig te worden, helder te denken, problemen op te lossen en uiteindelijk weer verder gaan.

Er zijn twee belangrijke manieren hoe je dit kunt doen.

  1. Bewegen om de boze energie te verbranden.
  2. Je lichaam tot rust brengen om de boosheid te vernietigen.

 

Heb jij, je kind of iemand die je kent veel last van boosheid of woede en ben je er klaar mee. Neem dan contact op om een afspraak te maken.

In een kortdurend coachingstraject leer je vaardigheden om je boosheid de baas te worden.