11. apr, 2016

Woede en boosheid

Is het alleen maar onmacht en negatief als je boosheid of woede ervaart? Of zit er ook een positieve kant aan? En hoe kunnen we grip krijgen op onze boosheid?

 

 

Woede en boosheid horen bij het dagelijks leven. Het zijn natuurlijke menselijke reacties op allerlei soorten bedreigingen, pijn of verlies. Door woede of boosheid worden we ons bewust van belangrijke dingen in onszelf, in relaties en in de wereld in het algemeen waarin we ons moeten verdiepen, en waar we misschien iets aan moeten doen om ons te kunnen ontwikkelen en meer voldoening uit het leven te halen. Woede en boosheid zijn gezonde emoties, die ons  helpen onze mond open te doen als wijzelf of anderen onrechtvaardig worden behandeld, en ons motiveren, energie geven en beschermen. Dat is de positieve kant van het verhaal.

Maar woede en boosheid kunnen ook tot agressie en geweld leiden, hetzij naar buiten op anderen gericht, hetzij naar binnen op onszelf gericht. Dat heeft gevolgen voor jezelf,  relaties, gezinnen en de samenleving, en die zijn meestal negatief, met moord en zelfdoding als dieptepunt.  Het is niet eenvoudig om dit soort patronen te doorbreken en een eind te maken, maar het kan zeker wel!!

Door woede of boosheid worden we bewust van belangrijk dingen in onszelf, maar dan moeten we wel hier goed naar kijken. Je bewust zijn, waarom je boos wordt. Wat is er in jou wat wordt geraakt, waarom je boos wordt…  Als je hier stil bij staat en aandacht geeft, kun je groeien en haal je meer voldoening uit je leven.

Maar als je de woede, boosheid niet in de hand hebt dan kan het vergaande gevolgen hebben voor jezelf en voor anderen. Het is belangrijk dat je een manier vindt om de woede en boosheid op een juiste manier te uiten.  

Het is ook belangrijk om te weten dat het enige wat je boos maakt JIJ bent.

Het is niet wat er gebeurt dat je kwaad maakt, maar wat je denkt over wat er gebeurt dat bepaalt hoe je je voelt. Je hebt een emotie en je gedachte die je er over hebt bepaald uiteindelijk hoe je je voelt.  Een voorbeeld ter verduidelijking. Je loopt met je zoontje op het voetbalveld en je krijgt van schuin achter heel hard een voetbal tegen je hoofd. Je draait je om je roept direct… he sukkel kijk toch eens uit. Stop… wat gebeurt hier…. Je krijgt onverwacht een bal tegen je hoofd en dat doet pijn, de emotie die het bij je oproept is boosheid en dit uit je direct door te gaan schreeuwen en de ander de schuld te geven, hij keek niet uit. Wat ook zou kunnen bij dezelfde situatie en emotie.  De bal komt tegen je hoofd, het doet pijn, de emotie die geactiveerd wordt is boosheid, je haalt diep adem en denkt dan…. Dat zou dat jongetje wel per ongelijk hebben gedaan, je pakt de bal en gooit hem terug.

De wijsheid en groei zit in de ruimte tussen een prikkel en de reactie hierop.

We kunnen vaardigheden leren om boosheid en woede de baas te worden – rustig te worden, helder te denken, problemen op te lossen en uiteindelijk weer verder gaan.

Er zijn twee belangrijke manieren hoe je dit kunt doen.

  1. Bewegen om de boze energie te verbranden.
  2. Je lichaam tot rust brengen om de boosheid te vernietigen.

 

Heb jij, je kind of iemand die je kent veel last van boosheid of woede en ben je er klaar mee. Neem dan contact op om een afspraak te maken.

In een kortdurend coachingstraject leer je vaardigheden om je boosheid de baas te worden.