Hooggevoeligheid traject

Waarom bied ik dit traject aan

In mijn praktijk en omgeving zie ik veel kinderen en ook volwassenen die hooggevoelig zijn en zich niet altijd raad weten hoe hiermee om te gaan. Ze raken snel overprikkeld en ervaren het zelfs soms meer als een last ipv een mooie eigenschap. Dat vind ik erg jammer, hooggevoelig mensen kunnen zo mooi en intens stralen en genieten als ze leren omgaan met deze eigenschap en het kan!!! Echt!

Hooggevoelig oftewel hoogsensitief is een eigenschap die 1 op de 5 mensen hebben. De belevingswereld van een persoon die hooggevoelig is, is intenser doordat ze meer waarnemen en informatie dieper verwerken. Dat betekent intens mooi, fijn, prettig maar ook intens naar, lelijk, heftig en teveel, waardoor een hooggevoelig kind overprikkeld raakt en heftig kan reageren of juist helemaal verstilt.

Vaak worden deze kinderen niet goed begrepen, ze kunnen exploderen om iets “kleins”, ouders en leerkrachten corrigeren kinderen op dit gedrag. Echter is het gedrag wat de kinderen laten zien enkel het topje van de ijsberg en door enkel hierop te corrigeren verandert er niks op lange termijn. Om het gedrag van deze kinderen te veranderen dient de zogenaamde onderstroom verlegd te worden, zodat er een nieuw pad / gedrag ontstaat.

Tijdens dit traject zullen de kinderen dit zelf gaan leren. Ze hebben ook de ondersteuning en begrip nodig van ouders en andere volwassen in hun omgeving. Tijdens het traject ontvangen de begeleiders ook steeds verdiepende informatie waardoor begrip en ondersteuning als vanzelfsprekend wordt.

Door jezelf beter te leren kennen, weten wie je bent, wat je wilt en belangrijk vindt, helpt het om je talent te ontwikkelen. Hoe steviger je in je schoenen staat en kunt reflecteren, hoe beter je om kunt gaan met uitdagingen. Iedereen heeft dat in zich. En iedereen kan daarbij wel wat hulp gebruiken.

De uitdaging is te ontdekken hoe je dit kunt doen op een manier die bij jou past.

Tijdens dit traject gaan we op een speelse manier hiermee aan de slag.

Doelgroep

Het hooggevoelig kind tussen 7 en 11 jaar. Er kunnen maximaal 4 kinderen per traject deelnemen.

Wat leren ze tijdens dit traject

Kinderen worden bewuster van zichzelf en leren dat hooggevoeligheid een heel normale eigenschap is. En belangrijker nog ze krijgen handvatten voor hoe ze het in hun dagelijks leven kunnen hanteren en inzetten.

Hoe is het traject opgebouwd?

 

Totaal zijn het 9 contactmomenten van een uur. Eerst is er een intake met de ouders en het deelnemende kind. Daarna starten de zeven gezamenlijke sessies met de kinderen de groep bestaat max.uit 4 kinderen. Aan het einde van het traject vindt er nog een eindevaluatie plaats. 

 

 

  1. Intake ouders met kind (individueel)
  2. Ik ontwikkeling
  3. Grenzen voelen en gezond bewaken
  4. Kwaliteiten
  5. Gevoelens
  6. Eigen ruimte
  7. Sociale ontwikkeling
  8. Eind evaluatie en afsluiting kinderen
  9. Eind evaluatie ouders (individueel)

Wat kan je verwachten en wordt er van je verwacht?

Voorafgaand elke sessie krijgen jullie informatie over het behandelde thema. Na elke sessie krijgen de kinderen opdrachten mee naar huis die belangrijk zijn om te maken voor het proces. Door deelname aan dit traject committeert het kind en de ouder zich hieraan.

De kosten bedragen €345,- excl. btw.

Mocht het financieel een probleem zijn, maar vind je het toch erg waardevol voor je kind. Schroom dan niet om contact op te nemen dan vinden we een oplossing.

 

Je kunt je aanmelden via de email: pien@pienkindercoach.nl of via de contact pagina.

Mocht je nog vragen hebben bel gerust.

Wat zijn de kenmerken van een hooggevoelig kind?

Hieronder vind je de meest voorkomende kenmerken bij hooggevoelige kinderen. Ieder kind is uniek, elk hooggevoelig kind is dus ook anders. Toch zijn er een aantal kenmerken die bij de meeste hooggevoelige kinderen voorkomen:

Lichamelijk

  • – met hun reuk en smaak onderscheiden ze kleine verschillen.
  • – ze registreren zachte geluiden bijvoorbeeld gefluister tijdens het zelfstandig werken.
  • – ze kunnen schrikken van plotselinge, harde geluiden of andere indringende prikkels.
  • – ze zijn gevoeliger voor pijn waardoor ze vaker klagen.
  • – andere signalen van hun lichaam, zoals jeuk, honger en emoties worden eveneens sterk waargenomen.
  • – licht kan als te fel en indringend worden ervaren.
  • – ze nemen vaker details waar en ze merken elke verandering in het klaslokaal op.

 

Sociaal-emotioneel

  • – ze voelen zich verantwoordelijk en zijn geneigd om veel op zichzelf te betrekken.
  • – ze beleven de dingen intensief en reageren emotioneel.
  • – ze kunnen (ogenschijnlijk) onverwachts overprikkeld raken.
  • – bij overprikkeling kunnen ze zich terugtrekken in hun eigen wereld.
  • – bij overprikkeling kunnen ze reageren met heftige woede en/of agressief gedrag.
  • – ze hebben behoefte aan een kalme omgeving en een (rustige) eigen plek in de klas.
  • – ze zijn perfectionistisch.
  • – ze reageren beter op een kalme terechtwijzing dan op straf.
  • – ze zijn behoedzaam in nieuwe situaties/omgevingen en kijken eerst de kat uit de boom.
  • – ze houden niet van veranderingen, onverwachte activiteiten en uitstapjes.
  • – ze kiezen vaker voor een rustige activiteit.
  • – ze zijn sneller moe en uitgeput van alle indrukken.
  • – ze presteren beter als ze niet onder druk staan.
  • – ze zijn empathisch en kunnen intens meeleven met andere kinderen.
  • – ze hebben oog voor de behoeften van anderen.

 

Cognitief

  • – ze denken associatief.
  • – ze hebben een grote verbeeldingskracht.
  • – ze hebben moeite om zich te concentreren, zeker bij overprikkeling.
  • – ze zijn geneigd om meer en dieper na te denken.
  • – ze denken lang na voor ze met een antwoord komen.
  • – ze stellen veel en diepzinnige vragen.

 

Spiritueel:

  1. – ze zijn intuïtief.
  2. – ze stellen diepzinnige en beschouwende vragen.
  3. – ze lijken je gedachten te kunnen lezen.
  4. – ze voelen zich verbonden met andere mensen, dieren en de natuur